18 września 2010

"Battle Field - Średniowiecze" - co nieco o elementach gry

W dzisiejszym poście o mojej taktyczno-bitewnej grze pt. "BF - Średniowiecze" chcę Wam krótko przedstawić niektóre elementy i mechanizmy, które występują w grze, a także opowiedzieć co nieco o mojej pracy nad nią.

Jak to się zaczęło...
Ostatnio pisałem Wam w moim spisie gier o "BF - Bitwy starożytnych Poleis", to właśnie z tej gry powstało "BF - Średniowiecze". Jakieś pół roku temu postanowiłem sobie, że muszę przez wakacje dokończyć "BF - Bitwy starożytnych Poleis", lecz gdy te się zaczęły wpadł mi do głowy pomysł na grę bardzo podobną do niej. Zacząłem wtedy intensywnie rozmyślać nad nią, nad jej mechaniką i zacząłem intensywnie nad nią pracować, do tego stopnia, że po zaledwie dwóch tygodnia była gotowa do pierwszych testów.


Plansza
W grze występują dwie plansze - pierwsza to plansza świata gry, druga to plansza bitwy. Plansza świata gry składa się z heksów z sześcioma rodzajami terenu: pustynie, równiny, lasy, rzeki, wody i góry. Na początku gry losuje się kostką ilość każdego rodzaju terenu, po czym gracze układają z nich świat gry, po którym gracze poruszają się swoimi pionkami wyznaczając granice swoich państw, a także budują wioski i miasta. Plansza bitwy to teren, na którym rozgrywają się wojny.


Bitwa
Przed rozpoczęciem bitwy gracze naprzemiennie rozstawiają swoje wojska na odpowiedniej planszy(są 3 rodzaje planszy bitew - pierwsza to bitwa na otwartym terenie, druga to bitwa w wiosce, trzecia w mieście, jest także czwarta plansza, która zastępuje pozostałe, gdy w grę gra więcej niż dwie osoby). Po czym przechodzą do właściwej części rozgrywki. W jej czasie gracze poruszają się swoimi jednostkami i atakują swojego przeciwnika. W grze występują 4 rodzaje jednostek o odmiennej charakterystyce(należy nacisnąć na obrazek w celu powiększenia):


Jednostki posiadają 6 cech:
- Siła ataku - czyli siła z jaką atakujesz, jest ona porównywana z obroną przeciwnika
- Obrona wręcz - czyli siła z jaką się bronisz w czasie bliskiego starcia, jest ona porównywana z atakiem jednostki agresora - jeśli jest on mniejszy od obrony przeciwnik ginie, nic się nie dzieje jeśli jest on taki sam jak obrona, a gdy jego atak jest większy od twojej obrony giniesz
- Obrona od strzał - czyli wytrzymałość twojego pancerza na ostrzał łuczników, jest ona porównywana z ich atakiem - od obrony wręcz różni się tym, że gdy siła ataku jest mniejsza od twojej obrony nic się nie dzieje
- Odległość ataku - czyli odległość na jaką możesz atakować, przy czym połówka oznacza, że jeśli chcesz ją zaokrąglić wzwyż musisz wyrzucić kostką liczbę parzystą, gdy ci się to nie uda po prostu nie trafiasz tak daleko
- Sprawność - wyznacza jak dana jednostka potrafi się wspinać(0 oznacza, że może wejść na budynek tylko po schodach, 1, że może wspiąć się na zamek oraz płoty jeśli posiada haki, 2 oznacza umiejętność wspięcia się na zamek, płoty i mury[haki], 3 to zamek, płoty, mury i wieże[haki], 4 to zamek, płoty, mury, wieże[haki] oraz spadziste dachy)
- Szybkość - wyznacza odległość jaką może dana jednostka przebyć w ciągu jednej tury, przy czym połówkę można zaokrąglić wzwyż jeśli dana jednostka w swojej turze nie wykonuje ataku.



Posiadają także dodatkowe umiejętności i ograniczenia, np.: 
- chłopy mogę formować Grupy Obronne poprzez ustawienie się na sąsiednich polach, zwiększając przy tym swoją obronę do maksymalnie 3k6
- w czasie lata rycerze w swoich zbrojach mają bardzo gorąco i przez to walczą z siłą 1k6
- w górach łucznicy obrońcy strzelają na 3,5 pola

Bitwa może skończyć się na trzy sposoby:
- pierwszy polega na tym, że jednostki atakującego(nie obrońcy) zostaną pokonane
- drugi na tym, że jednostkom atakującego udało się wedrzeć do zamku na pole flagi i utrzymać ją do końca bitwy(określonego czasu)
- trzeci to wariant remisowy, w którym gra toczy się przez określony czas(ilość tur), po którym wojska atakującego się wycofują

Gdy w grze bierze udział więcej niż 2 osoby, bitwy wyglądają zupełnie inaczej, ale opowiem o tym innym razem.

Miasta, wioski, granice...
Na początku gry otrzymujemy stolicę, która jest nierozbudowanym miastem i stawiamy ją na planszy świata gry wraz ze swoim pionkiem. W każdej turze(a właściwie porze roku, gdyż na każdy rok w grze przypadają 4 tury) możemy przemieścić swojego pionka o jedno pole i postawić na nim swoją flagę wyznaczając granice swojego państwa. Na jego terenie możesz dodatkowo w czasie swojej tury wybudować miasto lub wioskę, które dostarczają ci nowych rekrutów, drewno, żywność i złoto. Miasta możesz także rozbudowywać, poprzez wybudowanie w nim m.in. koszar, tartaku czy kuźni.

Gospodarka
Na początku każdego roku gracze w kolejności wyznaczonej przez ilość zajętych terenów oraz wybudowanych miast i wiosek wybierają dziedziny gospodarki w jakich w danym roku będą kierunkować rozwój swojego państwa(kultura, handel, drewno, żywność [np. mięso, owoce], przetwory żywnościowe [np. chleb, piwo] oraz wojsko).

Ciąg dalszy nastąpi...
Za jakiś czas pojawi się kolejny post mówiący o szczegółach "Battle Field - Średniowiecze", tymczasem zachęcam do komentowania ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz