11 grudnia 2010

"Genetic"

"Genetic" to gra, w której stajemy przed zadaniem stworzenia nowego gatunku, który będzie musiał poradzić sobie na obcej planecie. W grze tej chciałbym poprzez prostą i intuicyjną mechanikę jak najlepiej odzwierciedlić bardzo skomplikowany proces życia gatunku. Z tego powodu mechanika od swojej pierwotnej, bardzo mglistej wersji wciąż jest zmieniana. Co chwilę coś dodaję do projektu, upraszczam lub wyrzucam. Dlatego też nie będę się dziś zbytnio rozpisywał na temat mechaniki, gdyż nie mogę zagwarantować, że jutro czy pojutrze nie zostanie ona zupełnie przeprojektowana. Opiszę jednak w tym poście główne założenia tej gry i opowiem wam o moich planach dotyczących tej gry...


Etap tworzenia gatunków
Każdy gracz będzie tworzył na początku gry swój własny gatunek. Będą je tworzyć przy użyciu specjalnych kart, na których znajdą się wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne poszczególnych cech gatunku(masa/ciężar, lokomocja, metabolizm, łowiectwo, ewolucja). Wartości z kart będą przenoszone przy użyciu specjalnych znaczników na planszę gatunku. W celu zredukowania elementu losowości, mam zamiar zastosować, według mnie, dość ciekawą mechanikę doboru kart. Otóż na środku stołu będzie leżała określona liczba odkrytych kart, natomiast gracze będą je dobierać do ręki w określonej kolejności. Kolejność ta będzie określona w następujący sposób: gracze będą przekazywać sobie w kolejnych kolejkach zgodnie z ruchem wskazówek zegara znacznik gracza rozpoczynającego(gracz, który będzie go posiadał będzie dobierał kartę ze środka jako pierwszy, dzięki czemu będzie miał największy wybór), jednakże kolejność pozostałych graczy będzie ustalana w drodze prostej licytacji na torze inicjatywy(płacąc jedną monetę będzie mógł przyspieszyć swoją kolejkę, biorąc monetę z puli będzie ją opóźniał).


Etap zasiedlenia planety
Na początku gry będzie losowana karta planety, na którą wyślemy nasze gatunki. Jednakże w etapie tworzenia gatunków będziemy widzieć tylko rewers tej karty, na którym będą się znajdować jedynie podstawowe informacje(ilość i dokładność tych informacji będzie różna - na planetach lepiej zbadanych podane informacje będą bardziej szczegółowe, na kartach planet mniej zbadanych będzie ich bardzo mało). Dopiero po minięciu fazy tworzenia gatunków odkrywamy jej awers, na którym znajdziemy już dokładne dane dotyczące planety, takie jak: jej przyspieszenie grawitacyjne(będzie to modyfikator do masy, która stanie się wtedy ciężarem), temperatura panująca na planecie w poszczególnych strefach(planeta/plansza będzie podzielona na pięć stref), lokacje specjalne(wulkan, jezioro, itp.) oraz powierzchnia planety(czyli rodzaje terenów, z jakich będziemy losowo przy użyciu sześciennych kafelków budować planetę). W czasie tego etapu gracze będą wyliczać i przenosić wszystkie pozostałe dane dotyczące ich gatunku, a także umieszczać pierwsze znaczniki na głównej planszy.


Etap życia
To główny etap w całej grze. W czasie niego gracze będą kierować losami swoich gatunków, będą nimi zasiedlać kolejne obszary planety, polować, poszukiwać wody, umierać i rozwijać swoją początkowo bardzo prymitywną cywilizację. Ten etap to kilka kolejek(pierwsze testy wykazałyby ile miałoby ich być) podzielonych na fazy:

a.) faza urodzeń - w czasie tej fazy gracze będą przemieszczać na specjalnej tabelce pionek populacji gatunku

b.) faza przemieszczania - w czasie tej fazy gracze będą mogli przemieszczać po planszy pionki swojego gatunku, jednocześnie powiększając lub pomniejszając obszar występowania danego gatunku na planecie

c.) faza pokarmu - gracze będą musieli również dbać o wyżywienie swojego gatunku(ilość pokarmu jaki potrzebuje dany gatunek określana jest rzez jego metabolizm), dlatego też w czasie tej fazy będą próbowali polować na gatunki przeciwników(tzn. zmniejszać ich populację poprzez zwyczajne zjadanie ich) i starać się o wodę dla swojego gatunku. Jednakże jeśli nie uda ci się zaspokoić głodu lub pragnienia, populacja twojego gatunku ulegnie zmniejszeniu. Dlatego też w czasie gry warto będzie wykształcić swoją cywilizację tak, aby potrafiła sama wyhodować sobie pożywienie i przechowywać je w razie ewentualnego głodu.

d.) faza śmierci - w czasie tej fazy populacja gatunków graczy znowu będzie się zmniejszała, tym razem jednak nie z powodu innych graczy lecz z powodu śmierci naturalnej, która wynikać będzie z ich stylu życia, chorób oraz warunków klimatycznych

e.) faza cywilizacyjna - w czasie tej fazy będziesz mógł za punkty ewolucji "zakupić" karty cywilizacyjne. Będą one w 4 rodzajach: karty militarne(bonusy w trakcie polowania, z czasem będziesz mógł atakować inne gatunki, jednakże rozwijając swój gatunek w tym kierunku zwiększa się zagrożenie wybuchu wojny pomiędzy dwiema grupami twojego gatunku), karty architektury(będą umożliwiały budowę miast i zabudowań typu spichlerz, piekarnia, farma, itp.; bonusy do przyrostu naturalnego oraz metabolizmu - z czasem będziesz mógł się uniezależnić od polowania i łatwiej będziesz zdobywał wodę), karty kultury(zwiększają szybkość rozwoju twojej cywilizacji poprzez zwiększenie ilości twoich punktów ewolucji) i karty wynalazków(będą przynosiły dość niewielkie w porównaniu do ich kosztów bonusy, lecz niektóre karty cywilizacyjne będą ich potrzebować - np. aby móc wykorzystać kartę architektury "Piekarnia" potrzebujesz kartę wynalazku "Ogień").

f.) faza wydarzeń - to faza, w której gracze będą wykorzystywali niektóre bonusy cywilizacyjne, poza tym w czasie tej fazy będzie odwracana jedna z kart wydarzeń(karty wydarzeń to karty, które przynoszą zarówno skutki pozytywne jak i negatywne, są to wydarzenia typu: wybuch epidemii na zachodzie, wybuch wulkanu na północy, susza, deszcze, zmiany klimatyczne, itp.)


Cechy gatunków
Nie jest to już kolejny eta gry, lecz krótkie omówienie cech jakie posiadają gatunki:
- masa/ciężar - masa jest równa ilości kart wykorzystanych do utworzenia danego gatunku wraz z bonusami wynikającymi z tych kart, ciężar jest obliczany na podstawie masy i bonusów wynikających z przyspieszenia grawitacyjnego danej planety
- lokomocja - to zdolność do poruszania się w danym terenie/danej przestrzeni. Jest podzielona na cztery rodzaje: zdolność kopania, chodzenia, pływania i latania. Dany gatunek potrafi poruszać się w dany sposób(chodzi to jeden z rodzajów lokomocji) jeśli ilość punktów lokomocji na dany obszar jest większa niż ciężar gatunku. W wypadku, w którym gatunek nie potrafiłby się poruszać w żadnym środowisku, może on skorzystać ze zdolności pełzania kosztem odpowiedniej ilości punktów metabolizmu, łowiectwa i ewolucji.
- metabolizm - decyduje o ilości twojej populacji, na którą przypada jedna jednostka żywności i wody(np. przy dość małym metabolizmie/małym zapotrzebowaniu na energię może dojść do sytuacji, w której na cztery jednostki populacji twojego gatunku potrzeba jednej jednostki żywności i wody)
- łowiectwo - wprawdzie nie jestem jeszcze przekonany do nazwy tej cechy, ale określa ona zdolność gatunku polowania i obrony przed upolowaniem
- ewolucja - decyduje o ilości punktów ewolucji przyznawanych w każdej kolejce


Zwycięzca
W "Geneticu" wygrywa gracz, który zdobędzie najwięcej punktów. Punkty będą zdobywane za m.in. ilość kolejek jakie gatunek przeżył(w grze będzie dość duża szansa na to, że gatunek całkowicie wyginie), osiągnięcia cywilizacyjne oraz liczebność gatunku pod koniec gry.


Podsumowanie
"Genetic" to gra dla 2-4 osób(aczkolwiek możliwe, że będzie możliwość grania nawet w 6 osób), w której tworzysz własny gatunek i próbujesz nim przetrwać na obcej planecie. Starasz się także nim coś osiągnąć, stać się ze zwykłego zwierzęcia prężnie rozwijającą się cywilizacją. W grze chcę, aby było wiele możliwych dróg prowadzących do wygranej i aby posiadała prostą mechanikę dobrze odzwierciedlającą temat. Nie jestem jednak jeszcze do końca pewien czy podołam temu projektowi, jest w nim wiele elementów i różne mechaniki. W początkowym etapie testów nie byłoby kart osiągnięć cywilizacyjnych, kart wydarzeń i kilku innych mniej ważnych elementów, a mimo to gra i tak wciąż byłaby dość mocno rozbudowana. Ogrom rac trochę mnie przytłacza, ale nie zniechęca. To czy wezmę się za ten projekt już teraz, czy też wezmę się za niego dopiero za kilka miesięcy, za pół roku zależy od ankiety jaką zamieściłem na tym blogu. Wszystko zależy od was, dla mnie jest to obojętne czy wezmę się teraz za "Genetica", za "Mario", za "Tanka", za "2012" czy też za "Elixirs". Poza tym w między czasie będę się starał dokończyć "Pajęczą sieć", gdyż teraz jest to już pewne, że gra ta musi posiadać planszę. Początkowo starałem się zrobić wszystko, aby gra miała bardzo abstrakcyjny temat. No cóż, wyszło jak wyszło, a właściwie... nie wyszło. Tak, czy siak, w najbliższych dniach wydrukuję planszę, sprawdzę czy gra wreszcie na prawdę zaczyna działać i zakończę ten projekt. Nie będzie to kosztowało dużej ilości roboty z mojej strony, a w przyszłości możliwe, że jeszcze do tej gry wrócę i uda mi się w niej jeszcze coś poprawić ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz